Bezárom
Kategóriák
Kategóriák
Kategóriák
Kategóriák
Top termékek
Top termékek
Kövess bennünket
Kövess bennünket
Erős Immunrendszerünk alapja - a D vitamin
Erős Immunrendszerünk alapja - a D vitamin

Mi is az a D vitamin?

d vitamin természetes forrásaA D vitamin egy esszenciális mikrotápanyag, amely nélkülözhetetlenül fontos az egészséged megőrzéséhez. Az egészséges életmódban döntő szerepe van a mozgásnak is, a d vitaminok különböző típusai ebben is segítenek, mégpedig a csontjaid megfelelő működésének fenntartásával.

Kis mennyiségben megtalálható olajos halakban, mint például a hering, a szardínia, a tonhal és a makréla. A megfelelő bevitel érdekében, hozzáadott formában gyakran megtalálható különböző élelmiszerekben, mint amilyenek a tejtermékek, a müzlik és dzsúszok.


A vitaminok közül a D vitamint szervezetünk saját maga állítja elő napfény hatására. Ebben az értelemben nem is tartozik a vitaminok közé, mert főként nem tápanyag bevitellel kerül a szervezetünkbe.

Emiatt hazánkban a lakosság D-vitamin-szintje általában megfelelő, napsütéses időjárás esetén. Azonban az őszi borús idők beáltától kezdve ez a szint egyre kisebb és rendszerint tél végére már nagyon alacsony.

Az emberi zsírraktárak ugyanis 2-3 hónap alatt teljesen kiürülhetnek pótlás nélkül. Amint azonban beköszönt a napsütéses időszak, testünk vitaminkészlete ismét feltöltődhet a bőrünket érő napfény hatására.

Testünkben ez a típusú vitamin ellátás így időszakos. Az optimális vitamin szint állapot eléréséhez azoban rendszereen pótolnunk kell. Ennek a mértéke, ahogy látjuk évszakonként változó.


Téli vitaminszükségletünk


téli vitaminszükségletAhogy lehűl az idő, télen hétről-hétre egyre szűkebb lesz a zöldség- és gyümölcsárusok, napon érlelt friss kínálata. Az őszi hónapokban még szerencsére bőven találunk friss termékeket, - ez a nagy őszi betakarítások időszaka, sok-sok friss zöldséggel, gyümölccsel.

Ezekkel a friss növényekkel és az őszutó napsütésével, ahogy egész nyáron is, mintegy 80%-ban biztosíthatjuk a megfelelő vitamin bevitelt. Azonban, ha ezt a szokást nem folytatjuk télen is, szervezetünk gyorsan kimeríti az erősforrásait. A napsütés eltűnésével, azonban garantált, hogy megváltoznak a napjaink és testünk működése is.

Hogy egy beszédes példával is szolgáljunk: egy kutatás szerint a hazai lakosság 95 százalékának nem megfelelő a D-vitamin ellátottsága tél végére. Ebből a vitaminból, azért különösen fontos a megfelelő ellátotság, mert hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez.  

Ezért a legfontosabb kérdés a következő: hogyan figyelhetünk arra, hogy a megfelelő vitamin mennyiséget biztosítsuk belőle a szervezetünknek?

 

D vitamin napi adag

  • 0-12 hónapos csecsemők: 400 nemzetközi egység
  • 1-18 éves gyerekek: 600 nemzetközi egység
  • 18-70 éves felnőttek: 600 nemzetközi egység
  • 70 év felettiek: 800 nemzetközi egység
  • Várandós vagy szoptató anyukák: 600 nemzetközi egység

Annak ellenére, hogy rendkívül fontos ennek a vitamin típusnak a megfelelő mennyiségű bevitele, a túlzásokkal itt is vigyázni kell. A vitaminok túladagolása ugyanis már nem használ szervezetünknek, sőt akár ártalmas is lehet.

Sokan keresnek d vitamin 3000 vagy ennél nagyobb nanoegységnyit. Holott ahogy látjuk a táblázatból a napi 1000 vagy idősebb korban a 200 nano egység is fedezi az emberi szükségleteket. A nagyobb nanoegységű változatokat így csakis akkor érdemes használni, ha valóban tudjuk, hogy a testünk vitaminhiányos állapotban van vagy d vitamin hiányra utaló betegségek esetén.

Amennyiben nem áll fenn ilyen hiányállapot, akkor a következőkre érdemes figyelni ahhoz, hogy milyen mértékben fogyasszunk a vitaminból.

 

D vitamin hiány tünetei:

  • légúti betegségek, influenza gyakori előfordulása
  • fáradékonyság
  • depresszió
  • gyenge csontozat: gyakori törések, könnyen romló fogak,
  • csontritkulás
  • izomgörcsök

Ezek azok a leggyakoribb elváltozások és betegségek, amik felhívják a figyelmünket, a mikrotápanyag hiányára, amit az év adott időszakiban már nem tudunk a napfényből előállítani.

Azonban ugyanilyen jelei vannak annak is, ha túladagoljuk őket. Európában a napi ajánlott mennyiség 2000 Ne. Azonban, ahhoz, hogy a túladagolás rövid távon érzékelhető legyen, legalább napi 50.000 Ne-t kellene fogyasztani.

Mivel az ajánlott és rövid távon káros mennyiség között óriáis a határmezsgye, éppen emiatt tudnak túlzott mennyiségeket rábeszélni az emberekre. Sajnos azonban, a túlfogyasztásból eredő hatások a legtöbb esetben csak hosszú távon jelentkeznek.

 

D vitamin túladagolás tünetei:

A tünetek, az egyes embertípusoktól függően egészen eltérőek lehetnek. Sokszor ugyanannak a tünetegyüttesnek a két végletét jelentve más-más emebernél. Gyomorgörcs, szorulás az egyik oldalon, míg hasmenés a másikon. Nézzük azonban, mik a főbb jellemző tünet csoportok.

  • gyomorpanaszok, görcsök, nehézkes emésztés
  • hányás, hányinger,
  • hasmenés,
  • gyengeség, levertség
  • súlyosabb esetben törékennyé válnak a csontok, holott épp ezt igykeszünk elkerülni
  • megemelkedik a vér kalciumszintje
  • étvágytalanság
  • túlzott szomjúságérzés, a napi szükséges mennyiségnél több víz fogyasztás /ez általában a testsúlyunk 30-ad része/
  • vizelet gyakori ürítése, ráadásul nagy mennyiségben
  • fejfájás
  • stresszes állapot, idegesség
  • vesekő és vesekárosodás

Egy kutatás, melyet a Rutgers Egyetem végzett, arra a megállapításra jutott, hogy az olyan idős, túlsúlyos nőknél, akik az ajánlott mennyiség háromszorosát szedték, lelassult a reakcióidő, aminek következtében könnyebben estek el.

Az időskor, a túlsúly és a túlzott vitaminfogyasztás, így rendszerint csontöréssel járt. Holott a vitamin szedésével épp ezt igyekeztek elkerülni.

 

A D-vitamin hatása

vitaminokRégóta bizonyított már, hogy D-vitamin szükséges a csontképződéshez, gyermekeknél a csontrendszer és a fogak egészséges fejlődéséhez, emellett elősegíti a kalcium és a foszfor felszívódását a bélrendszerből.

Hiányában gyermekeknél angolkór (rachitis), felnőttek esetén csontlágyuláscsontritkulásfogromlás jelentkezhet, ugyanis a kalcium nem képes D-vitamin hiányában beépülni a csontokba és a fogakba.

Jelenleg is kutatásokat végeznek, melyekben azt vizsgálják, hogy gátolja-e a daganatos sejtek képződését a D-vitamin.

 

A D-vitamin szerepe a kalcium-anyagcserében

Amennyiben a vérben lévő kalcium mennyisége csökken, a D-vitamin inaktív előanyaga aktív D-vitaminná (kalcitriol) alakul, ami a parathormonnal együtt kalciumot szabadít fel a csontokból, így a szervezet több kalciumot tud felvenni a bélrendszerből, és a vér kalciumszintje is emelkedik.

Amennyiben a szervezetben elegendő kalcium van, kevesebb aktív D-vitamin termelődik. A csontok épségének megőrzéséhez, emiatt fontos a megfelelő mennyiségű, de csak a megfelelő mennyiségű d vitamin bevitel.

 

A D vitamin ára

A webáruházunkban a különböző gyártók, különféle termékeiből válogathatnak. Az egyes termékek más-más összetevőket tartalmaznak, emiatt az áraik is elég eltérőek lehetnek. Azonban mindegyik típus tartalmazza a megfelelő napi vitamin mennyiséget.

Így ki-ki aktuális egészségi állapotának és az orvosa által javasolt egyéb összetevők függvényében választhatja ki a számáre megfelelő vitamint. Sokan keresik a d vitamin cseppeket is, vagy a kifejezetten a d vitamin felnőtteknek szóló változatát.

Ezen igények mindegyikére, kitűnő megoldást jelent a majd 20 féle változat, amelyek mindengyike azonnal megrendelhető.

Weboldalunk sütiket használ a magasabb felhasználó élmény miatt
Bezárom