Bezárom
Kategóriák
Kategóriák
Kategóriák
Kategóriák
Top termékek
Top termékek
Kövess bennünket
Kövess bennünket
Sejtjeink védelmezői - a C vitamin
Sejtjeink védelmezői - a C vitamin

Mi is a C vitamin?
 

A C-vitamin, más néven aszkorbinsav, vízben oldódó vitamin, amely számos egészségügyi előnnyel jár.

c vitamin forrásai

A testünk nem tudja előállítani, ezért étrendünk által kell biztosítanunk naponta ennek a vitamin típusnak a bevitelét. Erre a vitaminra mi magyarok különösen büszkék vagyunk, mert a c vitamin feltalálója Szent Györgyi Albert. A felfedezés világhírűvé tette és Nobel díjat is eredményezett neki.

A C-vitamin (más néven aszkorbinsav) egy esszenciális vitaminfajta, amelyet a testünk egyáltalán nem képes előállítani – pedig nagyon fontos számára. Azonban számos tápanyagban megtalálható.

A magas c vitamintartalmú alapanyagokból jó néhány hazánkban is megterem. Ilyenek a csipkebogyó, fekete ribizli, bármilyen paprika, - nem számít milyen színű és milyen erős - petrezselyem, brokkoli, a kelbimbó, az eper, de a retek félék, a karfiol és a spenót is.

Ki ne tudná, hogy a téli időszakban a legjobb vitaminforrás a savanyú káposzta. Ráadásul ezeknek a természetes vitaminforrásoknak meg van az az óriási előnyük, hogy az emberi szervezetben sokkal könnyebben felszívódnak.

A természetes összetevők miatt, a könnyebb felszívódás révén, ezekből jóval kevesebb is kell, mint a szintetikus változatokból. Amikor csak tehetjük fogyasszunk ezért természetes vitaminforrásokat és csak ezeket egészítsük ki a különböző c vitamin szérumokkal, a tabletákkal.



C vitamin hatása

Fontos tudni, hogy sok más vitaminnal egyetemben a C-vitamin is érzékeny a külső ingerekre, például a hőre. Ezért az ételek akkor tartalmazzák a legtöbb C-vitamint, ha azokat nyers állapotukban, mindenfajta főzés vagy gőzölés nélkül fogyasztjuk.

Fontos odafigyelni a kiegyensúlyozott, zöldségeket és gyümölcsöket is tartalmazó táplálkozásra, ugyanis a C-vitamin hiány nagyon komoly problémákat tud okozni a szervezet működésében.
 

immunerősítőA test védekező képességének egyik legfontosabb láncszeme (hasonlóan a D-vitaminhoz), ugyanis erőteljes antioxidáns. Ez azt jelenti, hogy a sejtekben, pontosabban a mitokondriumokban az energia-felszabadító folyamat során szabad gyökök keletkeznek – ezek pedig az emberi test számára káros hatásúak.

Ezeket a szabad gyököket a test saját antioxidánsai hatástalanítják, de egyes élethelyzetben (például: stresszes időszakokban) erre nem képesek. Ilyenkor válik nagyon fontossá a külső forrásból bevitt antioxidáns.

Emellett képes csökkenteni a vérnyomást, ami a felnőtt emberek nagy százalékát érinti. A szívinfarktus és a szív- és érrendszeri kockázatokat is jelentősen csökkenti, amik jelenleg a világ vezető halálozási okai. A húgysav mértékét is képes jelentősen csökkenteni.

Más ásványi anyagokkal és nyomelemekkel is kapcsolatba hozható, például képes csökkenteni a vashiányt, ugyanis segíti a vas felszívódását a szervezetben. A kollagén képződésben is komoly szerepet játszik.

sebek gyógyulását is felgyorsítja, amely nagyon fontos a súlyosabb sérülésen vagy műtéten átesett emberek számára. Azonban nem csak testileg, hanem szellemileg is nagyon fontos, ugyanis a C-vitamin hatékony a demencia és a memóriazavar ellen.

Ezeknek a jótékony hatásoknak köszönhetően és mivel a testünk nem tud megfelelő mennyiséget előállítani ajánlott a c vitamin gyerekeknek is. A c vitamin rágótabletta vagy a c vitamin csepp is egyformán jó megoldás.



C vitamin napi adag, ajánlott mennyiségek

vitminforrásokAz aszkorbinsav egy vízben oldódó vitamin, mely tény azért fontos, mert a zsíroldékony vitaminokkal szemben nem halmozódik fel a zsírszövetben, hanem a fölösleges mennyiség a vizelettel távozik, így nem lehet túladagolni. A c vitamin túladagolás, szemben a d vitaminnal, emiatt nem létezik, bár bizonyos elméletek és kutatások a vesekő képződésre mutatták ki a hatását.

Ezért kell arra odafigyelni, hogy a C-vitamin a szervezetben kémiai anyagokká (oxaláttá) bomlik le és ez ürül ki a vizelettel. A vesekövek háromnegyede kalcium-oxalátból áll, így emiatt mégiscsak gátat kell szabni a mértéktelen (napi 4 g-ot meghaladó) C-vitamin-fogyasztásnak.

Napi 1000-1500 mg szedése javasolt felnőttek számára. Amennyiben minél több természetes c vitaminforrást fogyasztunk, úgy elegendő a c vitamin 1000 mg-os változata is, ha ez nem megoldott, akkor szedhetünk nagyobb adagot. A d vitaminhoz hasonlóan betegségek, influenza idején, vitaminhiányos állapotban növelhetjük az adagot a határérték fölé.

Weboldalunk sütiket használ a magasabb felhasználó élmény miatt
Bezárom